سالروز تشکيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مبارک باد

سالروز تشکيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مبارک باد

دوم ارديبهشت هر سال يادآور تدبيرحکيمانه امام خميني (ره) در تاسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است که ايستادگي در برابر ابرقدرت هاي شرق و غرب را سرلوحه کار خود قرار داد تا عزت و افتخار حسيني را بيش از پيش نصيب ملت غيور ايران کند.

يکي از نهادهايي که پس پيروزي انقلاب اسلامي به فرمان امام خميني (ره) تشکيل شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود که در ارديبهشت ماه سال 1358 شوراي انقلاب با تأسيس شوراي فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، گامي اساسي در راه سازمان دهي اين نهاد برداشت.

در آن زمان، دستگاه دفاعي و امنيتي بازمانده از دوره پهلوي، به پاک سازي و بازسازي نياز داشت که بر اساس همين نياز، کميته هاي انقلاب اسلامي با حضور و شرکت فعال مردم در مساجد به صورت خودجوش تشکيل شد تا از فعاليت ناجوانمردانه ضدانقلابيان در داخل کشور جلوگيري کند و توطئه هاي دشمنان را خنثي نمايد.

در حقيقت هدف از تشکيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن و کوشش در راه تحقق آرمان هاي الهي و گسترش حاکميت قانون بود که البته تقويت توان دفاعي جمهوري اسلامي از راه همکاري با ديگر نيروهاي مسلح و آموزش نظامي، از ديگر اهداف تشکيل اين نهاد شمرده مي شود.
وظايف سپاه پاسداران انقلاب اسلامي وظايف اين نهاد انقلابي در نخستين اطلاعيه شوراي فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در شانزدهم ارديبهشت سال 1358 اين گونه اعلام گرديد:
کمک به اجراي امور انتظامي، امنيتي و کنترل تعقيب و دستگيري عناصر ضد انقلاب؛

مبارزه مسلحانه عليه جريان هاي مسلحانه ضد انقلاب؛

دفاع در برابر حملات و اشغال گري هاي عوامل يا قواي بيگانه در داخل کشور؛

همکاري و هماهنگي موثر با نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران؛

کمک در اجراي دستورات انقلاب اسلامي و دادگستري دولت جمهوري اسلامي؛

حمايت از نهضت هاي رهايي بخش و حق طلبانه مستضعفين جهاني تحت نظارت مقام معظم رهبري؛

کمک به پيشبرد طرح هاي عمراني.

فعاليت هاي سپاهسپاه هم زمان با توطئه هاي گروهک هاي ضد انقلاب و اعلام جنگ مسلحانه بر ضد نظام مقدس جمهوري اسلامي، به مقابله با اين توطئه ها پرداخت و با کشف و انهدام خانه هاي تيمي، توطئه شوم دشمن را نقش بر آب کرد.

يکي از شگردهاي آنان، استفاده از گروه هاي مزدور داخلي بود؛ آنان با حوادثي همچون ماجراي گنبد، غائله خوزستان و اغتشاش کردستان، مي خواستند نظام مقدس جمهوري اسلامي را از درون متلاشي کنند.

سپاه پاسداران بر اساس رسالتي که بر دوش داشت، يکي از نخستين نهادهايي بود که به سرکوب گروه هاي وابسته پرداخت.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ابتدا جزو نيروهاي شهري محسوب مي شد، امّا با توجّه به شرايط خاص جامعه و پراکندگي قواي انتظامي، مأموريت حفظ نظم و امنيت عمومي را عهده دار شد و با شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران، اين نهاد مقدّس با بسيج نيروهاي مردمي به دفع حملات دشمنان پرداخت و براي حفظ و استمرار نظام مقدّس جمهوري اسلامي به صحنه هاي مبارزه عليه استکبار جهاني پا گذاشت.

جايگاه سپاه در جنگ تحميلي

حمله ناجوانمردانه ارتش عراق به سرکردگي آمريکا و تحميل جنگ از سوي رژيم بعث به جمهوري اسلامي، صحنه جديدي از امتحان الهي را پيش روي سپاهيان پاسدار گشود و مسئوليت سنگين دفاع از مرزهاي ايران اسلامي را بر دوش آنان نهاد.

برادران دلاور سپاهي با توکل به خداوند و با سرهاي پرشور و دل هاي پرسوز به مقابله با دشمن متجاوز شتافته و در برابر متجاوزان به دفاع پرداختند.

جايگاه بلند و ارزشمند سپاه پاسداران و رشادت هاي بي شمار رزم آوران آن نهاد در طول هشت سال دفاع مقدّس، در قالب وصف نمي گنجد و تنها بايد همان جمله معروف امام راحل را يادآور شد که «اگر سپاه نبود کشور هم نبود».حضور سپاه در عرصه سازندگي پس از پذيرش قطع نامه 598، سپاه پاسداران افزون بر وظيفه اصلي خود که حفظ کيان اسلامي کشور بود، بر اساس فرمان مقام معظم رهبري، وارد ميدان سازندگي کشور شد.

هدف سپاه از ورود به اين عرصه، استفاده بهينه از منابع و امکانات اقتصادي و عمرانيِ موجود در سپاه، مشارکت در اجراي برنامه هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور، کسب تجربه و دانش فني به منظور افزايش توان دفاعي سپاه، تداوم ارتباط سپاه و مردم و ايجاد بستر مناسب براي مشارکت نيروهاي متخصص بسيجي در توسعه کشور بود.

اينک سپاه پاسداران در راه آباداني و عظمت کشور اسلامي ايران، تمام تلاش خويش را به کار گرفته است تا در اين ميدان مقدّس نيز حضوري فعّال و سازنده داشته باشد.

اين نهاد مقدس در فعاليت هايي از قبيل سدسازي، راه سازي، کشاورزي، دامداري، طرح هاي آب رساني و گازرساني و احداث واحدهاي مسکوني نقشي فعال و پرثمر ايفا کرد.

پس از فراغت از جنگ، قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در راه مأموريت دفاع از دستاوردهاي انقلاب اسلامي و توسعه همه جانبه کشور، وارد عرصه سازندگي شد.
اين مرکز با اجراي طرح هاي بزرگ ملي و محلي در زمينه هاي گوناگون، مانند سد سازي، جاده سازي، زه کشي و احداث کانال، ساخت تصفيه خانه، احداث خطوط انتقال آب و گاز و نفت، ساخت سازه هاي شناور، بندر، اسکله و موج شکن، ساخت پالايشگاه، احداث تونل، سازه هاي زيرزميني، مخازن نفت و آب، حمل و نقل، معدن، کشاورزي، خدمات مشاوره اي و غيره، کمک به دولت جمهوري اسلامي و خدمت به مردم را هدف خود قرار داد.

پاسداري از دستاوردهاي انقلاب اسلامي اگرچه سپاه براي مقابله با انواع تهديدهاي موجود، هويتي نظامي يافت اما نظامي گري، در واقع يکي از جنبه هاي وجودي اين نهاد مقدس را تشکيل مي داد.

پاسداري از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در همه شئون کشور، اصلي ترين مأموريتي بود که از روزهاي نخست از سوي حضرت امام خميني (ره) و ديگر مسئولان کشور بر عهده سپاه گذاشته شد.
در دهه اخير که دشمنان بيداري اسلامي، دايره تهديدهاي خود را در حوزه فرهنگ، متمرکز و سطح عمليات رواني خويش را گسترده کرده است، انديشه اي مقدس در سطح فرماندهان عالي سپاه شکل گرفت که به فعاليت هاي فرهنگي معتقد است.

اين ديدگاه که از حساسيت اوضاع فرهنگ جهاني و تهديدهاي بر ضد جهان اسلام سرچشمه مي گيرد، مي کوشد فعاليت هاي فرهنگي سپاه را به عنوان يکي از مأموريت هاي اصلي اين نهاد در کنار مأموريت هاي ديگر ببيند.

نگاهي به عملکرد سپاه در سنگر دفاع از انقلاب، خنثي سازي توطئه ها و خاموش کردن شعله فتنه هاي کور گروهک هاي داخلي و گذري بر عملکرد سپاه در سنگر سازندگي و طراحي و ساخت سلاح ها و تجهيزات فوق مدرن نظامي، همه گوياي موفقيت هاي روزافزون اين نهاد افتخارآفرين است.

سپاه پاسداران در آينه کلام امام خميني (ره(

حضرت امام خميني (ره) در بخشي از سخنان خود در حمايت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي فرمايند «من از سپاه راضي هستم و به هيچ وجه نظرم از شما برنمي گردد، اگر سپاه نبود، کشور هم نبود؛ من سپاه پاسداران را بسيار عزيز و گرامي مي دارم، چشم من به شماست، شما هيچ سابقه اي جز سابقه اسلامي نداريد».
ايشان همچنين درباره نقش سپاه در پشتيباني از جمهوري اسلامي فرموده اند «سپاه پاسداران که رُکني بزرگ در پيروزي انقلاب اسلامي است، با اقتدا به مولاي خود سيد مظلومان ـ عليه الصلوة والسلام ـ نجات بخش ملت ايران و اسلام عزيز از شب هاي تاريک و ظلماني ستمشاهي بود و در پاسداري از انقلاب و هدف هاي آن، عاملي مؤثر و رُکني رکين بوده و هست».در سايه سار کلام رهبري رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت اللّه خامنه اي نيز درباره جايگاه سپاه در نظام جمهوري اسلامي ايران مي فرمايند «سپاه در تاريخ شناخته شده خود ما، يک پديده کم نظير و شايد بي نظير است؛ يعني سپاه، موجودي است که ولادت و رشد و نماي آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوارترين آزمون هاي انقلاب بود سلام بر پاسداران غيور به راستي پاسدار، هرگز صراط مستقيم خويش را فراموش نمي کند و در هياهوي زندگي هيچگاه مسير رو به کمال را گم نخواهد کرد زيرا او به خوبي مي داند که پاسداري به ايمان و عمل، ولايت، اطاعت، تعهّد و تقواست؛ پس هرگز وظيفه پاسداري خويش را فراموش نمي کند.

سلام بر پيشواي پاسداران، الهام بخش عزّت و افتخار، حضرت حسين ابن علي (ع) که با فدا کردن جان، عشق و ايثار را معنا کرد و سلام بر فرزندان حضرت روح الله، حماسه سازان عاشورايي هشت سال دفاع مقدس و سلام بر پاسداران شهيد که با همت بلند خود ايران زمين را از چنگال دشمنان حفظ نموده و در اين راه جان خود را فدا کردند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : 2 / 2 / 1394برچسب:, | 10:24 | نویسنده :  پايگاه خاتم الانبیاء (ص) |